logo-main

کاربرد مبانی هنرهای تجسمی در طراحی فونت

دسته بندی :weblog 21 آذر 1398 mehdi ravandi 10126

مبانی هنرهای تجسمی در طراحی تایپ‌فیس به طراحان فونت کمک می‌کند تا تایپ‌فیس‌هایی ایجاد کنند که ظاهری زیبا و آراسته‌ داشته باشند و به درستی ارتباط بین قلم‌ها و حروف فارسی را برقرار کنند. این مبانی شامل عناصر اصلی طراحی، نظم، تعادل و تناسب، ریتم و حرکت می‌شود. در زیر به برخی از کاربردهای مبانی هنرهای تجسمی در طراحی فونت می‌پردازیم:


۱. عناصر اصلی طراحی: ترکیب، خط، شکل، بافت و مقیاس عناصر اصلی طراحی هستند که در طراحی فونت نیز به کار می‌روند. استفاده درست از این عناصر باعث می‌شود فونت‌ها متعادل، زیبا و هماهنگ باشند.


۲. نظم، تعادل و تناسب: استفاده از نظم و تعادل در طراحی فونت باعث می‌شود فونت جذاب و منظم به نظر برسد. در طراحی فونت، تناسب و توزیع مناسب ضخامت حروف نیز بسیار مهم است.


۳. ریتم و حرکت: استفاده از ریتم و حرکت مناسب در طراحی فونت باعث می‌شود حروف بر روی صفحه نمایش و یا در چاپ به خوبی نمایش پیدا کنند و ظاهر زیبا و داینامیکی داشته باشند.


۴. فضا: استفاده درست از فضا در طراحی فونت امکان ایجاد تعادل و بازتاب در فونت را فراهم می‌کند. تعامل بین حروف و فضای خالی اطراف آن‌ها می‌تواند ظاهر فونت را بهبود بخشد و آن را به صورت دقیق‌تر و زیباتری نشان دهد.


به طور خلاصه، مبانی هنرهای تجسمی در طراحی فونت به طراحان کمک می‌کند تا فونت‌هایی بازارپسند و جذاب ایجاد کنند که به خوانایی و زیبایی حروف و کلمات کمک کرده و تأثیر مثبتی در استفاده از آنها داشته باشند.

mehdi ravandi

مدیر فونت‌ها و طراح فونت فارسی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با فونت مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. سبحان گفته؛
    ۱۴:۲۴ ۱۳۹۸/۰۹/۲۳

    بعضی از مطالب به تایپوگرافی و لوگوتایپ بیشتر شباهت داشت تا به مبانی طراحی (فونت)تایپ فیس!
    اگر اصول اولیه خطوط فارسی که با اسامی سواد و بیاض و … در خوشنویسی سنتی استفاده شده و امروزه برای دانش پژوهان خوشنویسی سنتی آموزش داده میشه رو مطرح کنید، خیلی خوب میشه

    • مهدی روندی گفته؛
      ۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۰۹/۲۳

      مقاله نگارش شده برای مبتدیان نگارش شده، و طراحی تایپ‌فیس به پیش نیازهایی وابسته است، که سعی ما بر این بود تا به صورت مقدماتی در این مقاله به مبحث طراحی فونت بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0