logo-main

متدولوژی طراحان تایپ‌فیس

دسته بندی :weblog 5 آذر 1398 mehdi ravandi 8401

هر کس در طراحی تایپ‌فیس متدولوژی بی همتا خودش را دارد. از آنجایی که داشتن یک متد خوب در خلق یک تایپ‌فیس خوب نقش مهمی را ایفا می‌کند، در این نوشتار به بررسی متدولوژی طراحی طراحان تایپ‌فیس می‌پردازیم و این مسئله را کمی بازتر می‌کنیم.

 

 

 

 

فرآیند کاری طراحان شناخته شده تایپ‌فیس را می‌شود به 6 مرحله تقسیم بندی کرد:

  • جمع آوری اطلاعات
  • تحقیق
  • پژوهش دیداری و بصری
  • ایده پردازی و طراحی تایپ‌فیس
  • موقعیت گزینی
  • ارائه طرح تایپ‌فیس

 

جمع آوری اطلاعات اولیه
تقریبا تمام طراحان تایپ‌فیس با جمع آوری اطلاعات اولیه از مشتری، چه به شکل رودررو و چه به شکل پرسشنامه که مهم‌ترین بخش از طراحی بشمار می‌رود اشتراک نظر دارند. اینجا جایی است که شما باید بریف طراحی خود را پیش از شروع طراحی در بیاورید. شما باید قبل از طراحی حتما مشتری یا برای تایپ‌فیس‌های (سفارشی) مخاطب بازار هدف خود را کاملا شناخته و فهمیده باشید.

تحقیق
پس از نگارش بریف، شناخت حرفه مشتری و یا در فونت‌های عرضه عمومی، کاربرد آن و یا بازار هدف و مخاطب از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحقیق، شامل رسیدگی کلی پیشه مشتری شما، آشنایی با تاریخچه آن و شناخت رقبا می‌شود.

تحقیق دیداری
در این مرحله باید به دنبال یک فرم، ظاهر و شیوه برای رسیدن به اهداف حرفه‌ای مشتری و یا کاربرد تایپ‌فیس باشید در این مرحله باید بدانید که در پیشه مشتری شما و یا برای تایپ‌فیس‌های (سفارشی) مخاطب بازار هدف کدام تایپ‌فیس‌ها موفق بوده‌اند. آن‌ها را نقد کنید و یا به عبارت دیگر آن‌ها را اصلاح و یا بهینه کنید.

ایده پردازی و طراحی تایپ‌فیس
توسعه مفاهیم و ایده پردازی مرحله‌ای است که در آن خلاقیت وارد صحنه می‌شود. در این مرحله است که طراح باید تایپ‌فیسی براساس بریف و تحقیقات خود خلق کند.

موقعیت گزینی
اینجا جایی است که طراحان تصمیم می‌گیرند چگونه کار کنند. آن‌ها اگر خویش‌فرما کار کنند هرچه که بخواهند را عملی می‌کنند، یا اینکه در فونت‌های سفارشی خود را در موقعیت کسب و کار قرار می‌دهند.

ارائه
در این مرحله طراح، کار خود را به مشتری و یا به بازار عرضه می‌کند. بعضی از طراحان کل طرح‌هایی که دارند را به مشتری می‌دهند تا مشتری گزینش کند.

مراحل اولیه ورود به دنیای طراحی تایپ‌فیس

اولین گام : ابزار پیشه را بشناسید
تنها در صورتی که بتوانیم در به کارگیری ادوات با مهارت عمل کنیم، می‌توانیم ایده های خود را به درستی اجرا کنیم. در طراحی تایپ‌فیس، ابزارها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:
ابزارهای دستی همانند مداد و قلم
ابزارهای سیستمی مانند نرم افزارهای طراحی وکتور و فونت

تقریبا طراح تایپ‌فیس موفقی را نمی‌توانید پیدا کنید که کار با مداد ، قلم را به درستی نداند. هر قدر هم که شما به نرم‌افزارهای طراحی مسلط باشید ، کار دست، کار شما را غنی خواهد کرد. بکوشید پیش از اینکه سراغ ابزارهای سیستمی بروید، بر روی کاغذ ایده های خود را شکل دهید.

مشق بصری کنید
بکوشید کارهای برتر در حوزه طراحی تایپ‌فیس را دنبال کنید. به این کار در اصطلاح ” مشق بصری ” گفته می‌شود
کتاب‌ها، سایت‌ها، مجلات و شبکه‌های اجتماعی و بینال‌های طراحی تایپ و یا تایپ فاندری‌های موفق را همواره دنبال کنید و در محصولات آن‌ها بسیار دقت کنید. طراحان تایپ‌فیس را دنبال کنید و سبک کاری هر یک از آن‌ها را بشناسید

مطالعه کنید

تفکری که پشت خلق یک تایپ‌فیس وجود دارد ، روح آن تایپ‌فیس است.
باید تشنه دانستن باشید.

به طور خلاصه سعی کنید تایپ‌فیس شما به اتفاق دانسته های نظری خوب باشد. آنگاه است که یک تایپ‌فیس ماندگار خلق خواهد شد.

استاد داشته باشید
استاد نقشی کلیدی در جهت دهی به مسیر حرفه‌ای شما دارد

در اطراف خود بگردید و شخصی را پیدا کنید که بتوانید در زمینه دانش طراحی تایپ‌فیس به وی تکیه کنید . سعی کنید استادی را انتخاب کنید که کارهایش را دوست دارید.

فقط در ابتدای راه کپی کنید
پابلو پیکاسو می‌گوید: هنرمندان خوب کپی می‌کنند اما هنرمندان کبیر می‌دزدند!
از سبک فلان طراح تایپ‌فیس خوشتان می‌آید ، پس چرا وقت را از دست می‌دهید از کارهای او کپی کنید. وقتی کار طراحان دیگر را اجرا می‌کنید سعی کنید آنها را به طرز محسوسی تغییر دهید و آن را بهینه کنید و ارتقاء دهید. ناخودآگاه با بسیاری از تکنیک‌ها و تفکرات او آشنا می‌شوید. کپی کردن تمرین بسیار خوبی است، اما از ارائه‌ی آن به عنوان یک کار جدید و مؤلف دوری کنید، این کار اعتبار شما را در بین طراحان و مخاطبان شما از بین می‌برد.
توجه کنید کپی کردن فقط برای شروع خوب است و یک تکنیک کاملا تمرینی است . مسلم است که کار کپی ارزش چندانی ندارد و در سطح بالاتر یک سرافکندگی هنری محسوب می شود و تا زمانی که شما به یک سطح مهارتی برسید ، لازم است.
برای موفق شدن در هر کاری باید جوهره‌ی آن شغل را داشته باشید. هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و اگر هم اتفاقی باشد، پیوسته نخواهد بود .

 

(جهت بازنشر مطلب لطفاً به این صفحه لینک کنید و از کپی متن مطلب بپرهیزید.)

mehdi ravandi

مدیر فونت‌ها و طراح فونت فارسی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با فونت مطرح شود تایید نخواهد شد.

    • مهدی روندی گفته؛
      ۰۸:۵۷ ۱۳۹۸/۰۹/۰۹

      ارادت صالح جان، امیدوارم که مفید باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0